Projekt „Radosne przedszkole – mądry start”

Będę dzielnym przedszkolakiem

LUTY

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

  1. FERIE I ZIMOWE  ZABAWY
  2. NASZE ULUBIONE POSTACI Z BAJEK
  3. ROBIMY ZAKUPY
  4. JESTEŚMY DOBRZY DLA WSZYSTKICH

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE

  1. Uwrażliwienie na naturalne piękno zimy i zimowego krajobrazu; wzbogacenie wiedzy o sportach zimowych i zabawach na śniegu i lodzie, uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów,
  2. Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich dla dzieci; bajek, baśni. Utrwalanie wiadomości na temat bajek znanych dzieciom. Zwrócenie uwagi na umiejętność kojarzenia.
  3. Obserwacja pracy ludzi wykonujących różne zawody w bliskim otoczeniu przedszkola- sprzedawca; poznanie różnych rodzajów placówek handlowych i ich asortymentu,
  4. Wyrabianie nawyku stosowania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach,
  5. Dbanie o własne zmysły – posługiwanie się umiarkowanym głosem, unikanie krzyku w czasie zabawy,
  6. Wdrażanie do wspólnego porządkowania zabawek w sali,
  7. Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności
  8. Wyrabianie uczucia tolerancji i życzliwości w stosunku do ludzi i zwierząt,
  9. Rozwijane sprawności manualnej podczas przewlekania sznurówki przez dziurki, zapinanie guzików,
  10. Rozwijanie umiejętności klasyfikowania według dwóch cech, przeliczania oraz porządkowania zbiorów,
  11. Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

 

 

Piosenka

Taniec bałwanków

sł. i muz. Joanna Bernat

 

Dwa bałwanki tańczyć chciały,

więc za ręce się złapały.

Nie czekały ani chwili i wesoło zatańczyły.

 

ref. Na prawej nodze, na lewej nodze,

Razem w górę – hopsasa!

Tupu-tupu po podłodze,

Klaszczą rączki – raz i dwa!

 

Już do rytmu wicher dmucha,

Gra zimowa zawierucha,

Bo bałwanki w karnawale,

 Urządzają takie bale.

 

ref. Na prawej nodze...

 

 Już poleczkę słychać w koło,

 Wszyscy bawią się wesoło.

Tańczą wrony z bałwankami.

I wy, dzieci, tańczcie z nami.

 

 

Wierszyk

Karnawał

Zbigniew Dmitroca

 

 W karnawale, w karnawale Dookoła wielkie bale,

Gdy orkiestra pięknie gra, Dobry humor każdy ma!

 

 Bal maskowy, bal maskowy Jest naprawdę pomysłowy,

 Można przebrać się za jeża, Krasnoludka lub rycerza.

 

Wszędzie sami przebierańcy, Zorro w czarnej masce tańczy,

I Smerfetka razem z nim, Nie wiadomo kto jest kim…

 

W karnawale, w karnawale Dzieci bawią się wspaniale,

W karnawale każdy chce Tańczyć, śpiewać, bawić się.

 

 

STYCZEŃ

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

  1.  ZIMA BIAŁA
  2. DOKARMIAMY PTAKI
  3. MOJA BABCIA I MÓJ DZIADEK
  4. W ŚWIECIE BAŚNI
  5. BEZPIECZNE ZABAWY ZIMOWE

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO DYDAKTYCZNE

 

  1. Nabywanie umiejętności nazywania swoich uczuć;
  2. Rozpoznawanie i nazywanie zmian jakie zachodzą w przyrodzie zimą;
  3. Uczestniczenie w twórczych zabawach plastycznych ;
  4. Spontaniczne wyrażanie stosunku emocjonalnego do przedstawianych treści ;
  5. Podejmowanie próby opowiadania przygód bohaterów bajki;
  6. opowiadanie o swojej rodzinie;
  7. Używanie zwrotów oznaczających stopień pokrewieństwa, np. babcia, dziadek ;
  8. Wyrażanie uczuć do rodziców i bliskich;
  9. Poznanie nazw niektórych ptaków ;
  10. Wypowiada się na temat wyglądu niektórych  ptaków ;
  11. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez gry i zabawy ruchowe;
  12. Wdrażanie do słuchania i rozumienia jasnych, zrozumiałych treści i poleceń przekazywanych przez nauczycielkę.

 

Piosenka

Fajni dziadkowie

sł. Ewa Stadtmüller

Urszula Borkowska

Pierogi już na stole,

to rzecz bardzo miła.

Kto je nam ulepił?

Babcia ulepiła!

 

Z babcią oraz z dziadziem

jest nam znakomicie,

bo oni wnuczęta

kochają nad życie.

 

Miło jest po parku

jeździć na rowerze.

Kto nas tam zabiera?

Dziadziuś nas zabierze!

 

Z babcią oraz dziadziem...

 

Bajka na dobranoc

musi być i kwita.

Kto przeczyta bajkę?

Babcia nam przeczyta!

 

Wierszyk

Mrozek mrozi, śnieżek prószy…

Małgorzata Strzałkowska

Mrozek mrozi, śnieżek prószy,

marzną nosy, marzną uszy,

marzną ręce i policzki,

marzną gęsi i perliczki,

marznie zięba, zimorodek,

myszy też dokucza chłodek,

z zimna trzęsie się ropucha

i w zmarznięte łapki chucha.

Wieje chłód z kaloryfera,

więc mnie także mróz doskwiera.

Dość mam zawracania głowy.

Cześć! Zapadam w sen zimowy.

 

 

 

 

GRUDZIEŃ

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

  1. PRZYGOTOWANIA DO ZIMY
  2. ZDROWIE NAJWAŻNIEJSZE
  3. ŚWIĘTA TUŻ- TUŻ
  4. ULUBIONE ZABAWY I ZABAWKI

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

 

  1. Uczenie się poprzez zabawę serdecznych zachowań wobec kolegów i koleżanek oraz wobec bliskich;
  2. Poznanie zasad regulujących zachowania podczas korzystania ze wspólnych zabawek lub zabawy w tym samym kąciku zainteresowań;
  3. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą: zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowym czasie;
  4. Kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Bożego Narodzenia;
  5. Uczenie się piosenek, wierszy tematycznie związanych ze zbliżającymi się świętami, słuchanie kolęd;
  6. Wykonywanie dekoracji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia;
  7. Wyrabianie nawyków higieniczno-kulturalnych, związanych z higieną osobista, higieny jamy ustnej, dostarczenie wiedzy o tym co sprzyja a co zagraża zdrowiu;
  8. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez gry i zabawy ruchowe;
  9. Opisanie wyglądu Świętego Mikołaja, wyjaśnienie skąd pochodzi i czym się zajmuje;
  10. Poznanie jak ludzie i zwierzęta przygotowują się do zimy – jak robią zapasy.
  11. Poznanie drzew iglastych znajdujących się w najbliższym otoczeniu przedszkola np.: świerk, sosna; dostrzeganie różnic  w wyglądzie drzew iglastych i liściastych;
  12. Wdrażanie do słuchania i rozumienia jasnych, zrozumiałych treści i poleceń przekazywanych przez nauczycielkę.

 

Piosenka

„Mikołaj jedzie samochodem”

muz. F. leszczyńska, sł. Z. Holska - Albekier

 

Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem,
bo gdzieś zgubił saneczki w tę mroźną pogodę.
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

Mikołaj, Mikołaj lat ma już bez liku,
a prezenty dziś wiezie dzieciom w bagażniku.
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

 

 

Wierszyk

„Na złotym dywanie"

Dorota Gellner

 

Choinko, choinko, świąteczną masz minkę!

Łańcuszek wpleciony

w zieloną czuprynkę!

Stanęłaś w pokoju

na złotym dywanie

i cień twój iglasty

zatańczył na ścianie.

Usiądę przy tobie!

I podam ci rękę.

To nic,

że masz trochę kłującą sukienkę!

 

 

RYMOWANKA

„CHOINKA”

Choinka, choinka, choinka zielona.

Wczoraj rosła w lesie, dzisiaj przyszła do nas.

 

 

RYMOWANKA

„KRASNOLUDEK”

Jestem krasnoludek,
mam wesołą minkę.
Czerwoną czapeczkę,
białą pelerynkę.

Wezmę się pod boczki,
wysoko podskoczę.
Klasnę sobie w ręce,
i tak się okręcę.

 

 

 

 

 

 

 

LISTOPAD

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

  1. JAK DBAMY O ZDROWIE JESIENIĄ
  2. JESIENNA POGODA
  3. ZWIERZĘTA DOMOWE - NASI PRZYJACIELE
  4. NASZA RODZINA I DOM

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO DYDAKTYCZNE

 

  1. Podawanie swojego imienia oraz imion rodziców
  2. Nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, posługiwanie się stopniem pokrewieństwa
  3. Rozpoznawanie i nazywanie zmian jakie zachodzą w przyrodzie jesienią
  4. Wdrażanie do spożywania zdrowych produktów żywnościowych (owoców, warzyw , mięsa i nabiału)
  5. Poznawanie nazw zwierząt domowych
  6. Zaznajamianie z rolą zwierząt domowych w życiu człowieka
  7. Zapoznanie z obowiązkami związanymi z posiadaniem zwierząt domowych
  8. Budzenie i rozwijanie zainteresowań tradycjami, obrzędowością i zwyczajami ludowymi.
  9. Poznanie tradycyjnych wróżb i zabaw andrzejkowych.
  10. Wzmacnianie więzi emocjonalnych.
  11. Integracja rodziców i dzieci poprzez wspólną zabawę.
  12. Wdrażanie do samodzielnego spożywania posiłków przy stole – zwracanie uwagi na prawidłowa postawę ciała podczas spożywania posiłku, wdrażanie do samodzielnego posługiwania się sztućcami, kubkiem oraz serwetką.
  13. Wdrażanie do samodzielnego zdejmowania i ubierania odzieży przed i po leżakowaniu.
  14. Wdrażanie do uczestnictwa w zabawach integracyjnych, tematycznych i dowolnych.
  15. Zdobywanie doświadczeń sprzyjających kształtowaniu świadomości schematu własnego ciała podczas codziennych czynności w przedszkolu.

 

Piosenka

Miała wiewióreczka

sł. Stefania Szuchowa

muz. Andrzej Banasiewicz

 

Miała ruda wiewióreczka

spiżarni sześć.

Mogła sobie całą

   zimę skakać i jeść.

Dobrze umie wiewióreczka

o dom swój dbać,

może nakryć się ogonkiem

i smacznie spać.

 

Miała dziuplę bardzo ciepłą,

mięciutki liść.

Mogła sobie w niej orzeszki

spokojnie gryźć.

 

Dobrze umie wiewióreczka

o dom swój dbać,

może nakryć się ogonkiem

        i smacznie spać.

 

Wierszyk

Idzie piesek

Małgorzata Barańska

 

Idzie piesek po chodniku,

teraz idzie po trawniku.

A gdy piesek ujrzał kotka,

to niechcący wszedł do błotka.

 

 

PAŹDZIERNIK

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

  1. JESIEŃ W PARKU
  2. JESIEŃ W LESIE
  3. OWOCE SĄ ZDROWE
  4.  WARZYWA SĄ ZDROWE
  5. BEZPIECZNA DROGA DO PRZEDSZKOLA

 ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

  1. Nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb.
  2. Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.
  3. Przestrzeganie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.
  4. Odbieranie otaczającego nas świata poprzez różne zmysły.
  5. Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku, w lesie, w ja bliższej okolicy.
  6. Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
  7. Kształtowanie umiejętności rozróżniania podstawowych figur geometrycznych i nazywanie kola.
  8. Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  9. Wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety, mycia i wycierania rąk.
  10. Wdrażanie do samodzielnego spożywania posiłków przy stole – zwracanie uwagi na prawidłowa postawę ciała podczas spożywania posiłku, wdrażanie do samodzielnego posługiwania się sztućcami, kubkiem oraz serwetką.
  11. Wdrażanie do samodzielnego zdejmowania i ubierania odzieży przed i po leżakowaniu.
  12. Wdrażanie do uczestnictwa w zabawach integracyjnych, tematycznych i dowolnych.
  13. Zachęcanie do samodzielnego posługiwania się kredkami, zachęcanie do swobodnego rysowania, kolorowania.
  14. Zdobywanie doświadczeń sprzyjających kształtowaniu świadomości schematu własnego ciała podczas codziennych czynności w przedszkolu.

 

 

Piosenka

Piosenka wesołej kapusty

 sł. Hanna Łochocka

muz. Zbigniew Ciechan

 

Czasami słyszę przykre słowa, że ze mnie kapuściana głowa.

Ale niewiele o to dbam, bo kapuściany humor mam.

Jestem wesoła kapusta, głowa pełna, nie pusta.

 Głowę mam liśćmi napełnioną, więc oczywiście, więc oczywiście w niej zielono.

 Na pewno wcale nie zapłaczę, gdy zrobią ze mnie kapuśniaczek.

Choć mnie zakwaszą, śmieję się: w kwaśnym humorze żyć jest źle!

Jestem wesoła kapusta, głowa pełna, nie pusta.

Głowę mam liśćmi napełnioną, więc oczywiście, więc oczywiście w niej zielono.

 

 

Wierszyk

 Czyścioszki

Małgorzata Barańska

 

Nasza Ola to czyścioszek: 

myje brzuszek oraz nóżki,  

myje główkę i ramionka,

myje buzię i paluszki.

A co jeszcze umyjemy?

Powiedz, Olu, bo nie wiemy.

 

 WRZESIEŃ 2019 r.


 TEMATYKA KOMPLEKSOWA

1. WITAMY W NASZYM PRZEDSZKOLU

2. JESTEM DZIELNYM PRZEDSZKOLAKIEM.

3. ŚWIĘTUJEMY DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA

4.POZNAJEMY DOBRE MANIERY

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

  1. Zapoznanie dzieci z salą, budynkiem i ogrodem przedszkolnym oraz zasadami bezpiecznego zachowania się w sali, łazience, szatni oraz na placu zabaw.
  2. Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie – wdrażanie do spokojnego rozstawania się z rodzicami.
  3. Zapoznanie z Przedszkolnym Kodeksem Dobrego Przedszkolaka oraz znaczkami indywidualnymi.
  4. Zapoznanie z zasadami korzystania z zabawek znajdujących się w sali.
  5. Wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety, mycia i wycierania rąk.
  6. Wdrażanie do samodzielnego spożywania posiłków przy stole – zwracanie uwagi na prawidłowa postawę ciała podczas spożywania posiłku, wdrażanie do samodzielnego posługiwania się sztućcami, kubkiem oraz serwetką.
  7. Wdrażanie do samodzielnego zdejmowania i ubierania odzieży przed i po leżakowaniu.
  8. Wdrażanie do uczestnictwa w zabawach integracyjnych, tematycznych i dowolnych.
  9. Zachęcanie do samodzielnego posługiwania się kredkami, zachęcanie do swobodnego rysowania, kolorowania.
  10. Zdobywanie doświadczeń sprzyjających kształtowaniu świadomości schematu własnego ciała podczas codziennych czynności w przedszkolu.
  11. Nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb.
  12. Wdrażanie do wspólnego świętowania z okazji Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka.

 

 Piosenka

 

Śpiewanka przedszkolaka

 sł. Agnieszka Galica

 muz. Tadeusz Pabisiak

 

Do przedszkola co dzień rano

 Idę z tatą albo z mamą

W szatni daję im całusa

I do sali szybko ruszam.

Przedszkolaczek to jest zuch, zuch nie byle jaki,

Do przedszkola raz i dwa idą przedszkolaki.

 Pani śpiewa nam piosenki,

A my na cymbałkach gramy,

 Malujemy malowanki, Wieżę z klocków układamy.

 Przedszkolaczek to jest zuch, zuch nie byle jaki,

Do przedszkola raz i dwa idą przedszkolaki.

Do ogródka wychodzimy,

W chowanego się bawimy,

A na obiad wszystko zjemy,

Bo urosnąć duzi chcemy.

Przedszkolaczek to jest zuch, zuch nie byle jaki,

Do przedszkola raz i dwa idą przedszkolaki.

 

Wierszyk

Trzylatku

Iwona Róża Salach

Mój mały trzylatku,

usiądź z nami w kole,

pani ci pokaże twoje przedszkole.

W szatni schowaj butki,

a zabawki w sali.

W umywalni powieś ręcznik,

zuch jesteś – choć mały!

Przedszkole Nr 7

"Bolek i Lolek" w Koninie

Wsparcie prawnicze dla rodziców:

Michał Majewski - Radca Prawny Konin

porady z zakresu prawa rodzinnego

62-510 Konin, ul. Kolejowa 30

tel. 63-242-14-67